Diskussionsforum Västra Ångermanland

Diskussionsforum Västra Ångermanland
Start a New Topic 
Author
Comment
kerberg/Wallinder

Hej Mats!
Frst ett tack fr att du lagt in en del av familjen Nordahl! Mycket nytt fr min del.

S en liten undran:
Min ffm Anna Matilda Mrtendotter kerberg f 1865-10-22 i kerberget sele hade en syster Eva Maria f 1865-10-22 som enligt mina uppgifter var gift med Nils Jakob Wallinder f 1859-12-10. Enligt mina uppgifter emigrerade paret till USA 1884-12-07, men str senare som boende i Hmyra Junsele.

P ett gammalt familjefoto (familjen kerberg) frn 1905 som jag ftt, finns Eva Maria med sin man med, men dr benmns Eva Marias man som Jonas Enok Wallinder.

Vad heter Eva Marias man egentligen? Vilka r familjen Wallinder? r de mjligen frn Vallen Junsele???
Nr terkom de frn USA?

Mvh Anita

Re: kerberg/Wallinder

Min ffm Anna Matilda Mrtensdotter kerberg var fdd 1857-03-19 i kerberget sele och ingenting annat. Urskta mitt slarv!

Hlsningar Anita

Re: kerberg/Wallinder

Hej!

Jag har missat detta inlgg. Sg det fr ngon mnad sedan och tnkte skriva ngot men glmde bort det till nu nr jag hll p och titta till min hemsida.

Tittade i utflyttningsregistret som jag gjort p denna hemsida och dr finns en notering om att Nils Jakob Vallinder och hans hustru Eva Maria Mrtensdotter utvandrade angivet datum till Nordli, Norge. Inte norra Amerika allts!!! Skall leta lite i hfl till veckan och se vad som hnde Nils Jakob

Hlsningar!

Mats

Re: Re: kerberg/Wallinder

Hej Mats!
Tack fr din hjlp. Jag har ocks glmt bort detta inlgg och blir ter lite konfunderad...Det verkar trots allt att Eva Maria Mrtensdotter f 1865 var gift med Nils Jakob Wallinder och inte Jonas Enok Wallinder (broder?) P den bild av syskonen kerberg som jag lagt in under Junsele p Anbytarforum (kortet har jag ftt av Evert ngsberg Junsele)s str det att Eva Maria . var gift med Jonas Enok W.

Dessa uppgifter gr ju skert ltt att kolla, men jag har tyvrr inte gjort det nnu. Jag har dock fr mig att jag hrt (mjligen av min far) att ngon Wallinder emigrerade till Amerika men terkom till Hmyra.

Hlsningar Anita

Re: Re: Re: kerberg/Wallinder

Hej Anita!

Det hr r en rra utan dess like! Jag har i veckan frskt att reda ut det och s hr br det vara:
Nils Jakob Wallinder utflyttade 1884 till Nordli, Norge. I flyttlngden str att han flyttade med sin hustru. Jag tog fel nr jag skrev av flyttlngden p min hemsida och tog fel hustru (Eva Maria som tillhr Jonas Enock). Har inte hittat ngon hustru till honom men har inte luslst vigsellngden. Jonas Enock gifte sig den 25/11 1888 i Junsele sn med Eva Maria Mrtensdotter. Makarna bor 1929 i Lillegrd nr 1. Vidare den oknda. De hade inga barn.

Salomon Aron Vallinder flyttade 1892 till Amerika och terkom till Junsele och Hmyra 1900. Han gifte sig den 28/4 1901 i Junsele sn med Elisabeth Maria Gulin, f 26/6 (dpt 30/6) 1869 i Gulsele, Junsele sn. Makarna barnlsa och bodde i Krnge nr 7 1929. De hade en fosterson vid namn Bror Hilmer f 1913.

Systern Ida Maria Vallinder gifte sig med Erik Anton Vallin. De bodde i Hmyra och sedan i Vstanbck och hade fyra barn.

Brodern Anders Valentin flyttade till Frenta Staterna 1899. Vidare den inte knda.

Deras far Salomon Jonsson Wallinder (ibland Vallinder) var fdd 8/8 (9/ 1829 i Vallen, Junsele sn som en son till Jon Salomonsson och hans hustru Catharina Andersdotter. Han gifte sig 1851 och dog den 25/12 (begravd 27/12) 1916. Hustrun var Stina Cajsa Ersdotter Engman. Hon var fdd den 12/4 (13/4) 1831 i Lillsele, Junsele sn som en dotter till Erik Andersson Engman och hans hustru Cajsa Stina Nilsdotter. Hon dog den 15/6 (10/7) 1898 i Hmyra, Junsele sn

Skall frska att lgga in dessa tabeller i personregistret i helgen!!!

Vi hrs!

Mats

PS r det ok att ta ditt kort och lnka in det frn registret? DS

Re: Re: Re: Re: kerberg/Wallinder

Tack och ter tack Mats!
Det var sknt att f klarhet i vem Eva Maria Mrtensdotter egnetligen var gift med. Givetvis fr du lnka till kortet p AF. Jag kan skicka dig kortet om du hellre vill det?
Trevlig helg!
Anita

Re: Re: Re: Re: Re: kerberg/Wallinder

Hej Anita!

Nu har jag lagt in lite tabeller om Salomon Wallinder och hans barn. Du hittar dessa om du gr in under personregister och tittar p J eller W.

Jag lade in kortet men jag tar tacksamt mot en fil med lite bttre upplsning (om du har). Dessutom kanske du har lite mera bilder av Junsele folk!

Vi hrs!

Mats

Re: Re: Re: Re: Re: Re: kerberg/Wallinder

Ett stort tack Mats fr allt arbete du lagt ner p denna familj! Det var mycket intressanta uppgifter som fanns med. Jag lser och begrundar! Tack!
Hlsningar Anita