Diskussionsforum Västra Ångermanland

Diskussionsforum Västra Ångermanland
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Re: Re: Åkerberg/Wallinder

Hej Anita!

Det här är en röra utan dess like! Jag har i veckan försökt att reda ut det och så här bör det vara:
Nils Jakob Wallinder utflyttade 1884 till Nordli, Norge. I flyttlängden står att han flyttade med sin hustru. Jag tog fel när jag skrev av flyttlängden på min hemsida och tog fel hustru (Eva Maria som tillhör Jonas Enock). Har inte hittat någon hustru till honom men har inte lusläst vigsellängden. Jonas Enock gifte sig den 25/11 1888 i Junsele sn med Eva Maria Mårtensdotter. Makarna bor 1929 i Lillegård nr 1. Vidare öden okända. De hade inga barn.

Salomon Aron Vallinder flyttade 1892 till Amerika och återkom till Junsele och Hömyra 1900. Han gifte sig den 28/4 1901 i Junsele sn med Elisabeth Maria Gulin, f 26/6 (döpt 30/6) 1869 i Gulsele, Junsele sn. Makarna barnlösa och bodde i Krånge nr 7 1929. De hade en fosterson vid namn Bror Hilmer f 1913.

Systern Ida Maria Vallinder gifte sig med Erik Anton Vallin. De bodde i Hömyra och sedan i Västanbäck och hade fyra barn.

Brodern Anders Valentin flyttade till Förenta Staterna 1899. Vidare öden inte kända.

Deras far Salomon Jonsson Wallinder (ibland Vallinder) var född 8/8 (9/ 1829 i Vallen, Junsele sn som en son till Jon Salomonsson och hans hustru Catharina Andersdotter. Han gifte sig 1851 och dog den 25/12 (begravd 27/12) 1916. Hustrun var Stina Cajsa Ersdotter Engman. Hon var född den 12/4 (13/4) 1831 i Lillsele, Junsele sn som en dotter till Erik Andersson Engman och hans hustru Cajsa Stina Nilsdotter. Hon dog den 15/6 (10/7) 1898 i Hömyra, Junsele sn

Skall försöka att lägga in dessa tabeller i personregistret i helgen!!!

Vi hörs!

Mats

PS Är det ok att ta ditt kort och länka in det från registret? DS

Re: Re: Re: Re: Åkerberg/Wallinder

Tack och åter tack Mats!
Det var skönt att få klarhet i vem Eva Maria Mårtensdotter egnetligen var gift med. Givetvis får du länka till kortet på AF. Jag kan skicka dig kortet om du hellre vill det?
Trevlig helg!
Anita

Re: Re: Re: Re: Re: Åkerberg/Wallinder

Hej Anita!

Nu har jag lagt in lite tabeller om Salomon Wallinder och hans barn. Du hittar dessa om du går in under personregister och tittar på J eller W.

Jag lade in kortet men jag tar tacksamt mot en fil med lite bättre upplösning (om du har). Dessutom kanske du har lite mera bilder av Junsele folk!

Vi hörs!

Mats

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Åkerberg/Wallinder

Ett stort tack Mats för allt arbete du lagt ner på denna familj! Det var mycket intressanta uppgifter som fanns med. Jag läser och begrundar! Tack!
Hälsningar Anita