Diskussionsforum Västra Ångermanland

Diskussionsforum Västra Ångermanland
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Re: Re: Alexander Ersson Garizimonoff


Helene!


Paul Lundin har i sin bok "Sanningar och sägner i Ådalsliden" (1982) skrivit ett kapitel om "Gammryssen". Kanske kan det vara av intresse!




Mvh Anita

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Tack Göran för adressen. Jag bor inte så långt ifrån Danderyd. Jag är också ättling till Gamm-Ryssen, min ff mm ff, så Hans Sjöqvist är kanske en avlägsen släkting.


Hälsningar Helene

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Hej!


"Gamm-Ryssen" som han kallades, kom till Junsele under det finsk-ryska kriget 1808-1809. Han rymde tillsammans med en annan Ryss,Nikita, vilken sedan blev båtsman i Ed socken. Alexander hamnade i Junsele där han blev fördubblings-/reservbåtsman. Socknarna i Ångermanland skulle som indelta soldater hålla s.k båtsmän, dvs de soldater som skulle bemanna örlogsfartyg. Junsele hade tre sådana s.k. båtsmansrotar där båtsmännen under denna tid gick under namnen 114 Grön, 115 Trygg och 116 Kompass. Vid orostider kände man sig vid vissa perioder nödgad att tillsätta några extra båtsmän, och en sådan var Alexander.


Om hans bakgrund är svårt att säga något exakt, men det finns en ättling till honom i Danderyd, Hans Sjöqvist, som i många år kartlagt det mesta om ryssen. Han har tom med besökt Ryssland i sina sökningar efter honom, och han har en del om bakgrunden samt i övrigt en hel del om hans liv. Jag ger dig Hans Sjöqvist email här nedan så att du kan kontakta honom.


Göran Stenmark




hans.sjoeqvist@telia.com

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Jag har lite funderingar om Alexander Garizimonoff eller Gerazimoff. Han kallas lite olika på olika ställen.


Han föddes 1782 el 1788 i Ryssland gifte sig 1814 med Kristina Persdotter. Han var inhyses i Krånge Junsele, allt enligt Agneta Olofssons bok Junsele bönder.


1. Var i Ryssland kom han ifrån?


2. Varför hamnade han i Junsele?


3. Var kom Ersson ifrån?


Kan någon hjälpa mig att reda ut dessa frågor är jag tacksam.


Helene

Re: Re: Re: Re: Alexander Ersson Garizimonoff

Tack Anita.


Jag ska ila till biblioteket i morgon, för att låna boken.


Helene

Re: Re: Re: Re: Alexander Ersson Garizimonoff


Hej igen


Nu har jag fått tag på boken Anita rekommenderade. Alltså uppstår nya funderingar. Alexxander var guldsmed i Ryssland. Har någon hört talas om, om han utövade någon form av yrket här i Sverige?


Var någonstans i Junsele ligger "Rysstorpet"?


Mvh Helene

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Helene!


Paul Lundin har i sin bok "Sanningar och sägner i Ådalsliden" (1982) skrivit ett kapitel om "Gammryssen". Kanske kan det vara av intresse!




Mvh Anita

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Tack Göran för adressen. Jag bor inte så långt ifrån Danderyd. Jag är också ättling till Gamm-Ryssen, min ff mm ff, så Hans Sjöqvist är kanske en avlägsen släkting.


Hälsningar Helene

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Hej!


"Gamm-Ryssen" som han kallades, kom till Junsele under det finsk-ryska kriget 1808-1809. Han rymde tillsammans med en annan Ryss,Nikita, vilken sedan blev båtsman i Ed socken. Alexander hamnade i Junsele där han blev fördubblings-/reservbåtsman. Socknarna i Ångermanland skulle som indelta soldater hålla s.k båtsmän, dvs de soldater som skulle bemanna örlogsfartyg. Junsele hade tre sådana s.k. båtsmansrotar där båtsmännen under denna tid gick under namnen 114 Grön, 115 Trygg och 116 Kompass. Vid orostider kände man sig vid vissa perioder nödgad att tillsätta några extra båtsmän, och en sådan var Alexander.


Om hans bakgrund är svårt att säga något exakt, men det finns en ättling till honom i Danderyd, Hans Sjöqvist, som i många år kartlagt det mesta om ryssen. Han har tom med besökt Ryssland i sina sökningar efter honom, och han har en del om bakgrunden samt i övrigt en hel del om hans liv. Jag ger dig Hans Sjöqvist email här nedan så att du kan kontakta honom.


Göran Stenmark




hans.sjoeqvist@telia.com

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Jag har lite funderingar om Alexander Garizimonoff eller Gerazimoff. Han kallas lite olika på olika ställen.


Han föddes 1782 el 1788 i Ryssland gifte sig 1814 med Kristina Persdotter. Han var inhyses i Krånge Junsele, allt enligt Agneta Olofssons bok Junsele bönder.


1. Var i Ryssland kom han ifrån?


2. Varför hamnade han i Junsele?


3. Var kom Ersson ifrån?


Kan någon hjälpa mig att reda ut dessa frågor är jag tacksam.


Helene

Re: Re: Re: Re: Re: Alexander Ersson Garizimonoff


Helene!

Har du sett detta inlägg i Anbytarforum?

Mvh Anita



Av Hans Sjöqvist – onsdag den 27 nov 2002 kl. 18.33: [Ändra]



En ung piga Stina Brita Ersdotter f i Lidens sn (Y)län 9/10 1808. Växte upp med sin mor Christina Persdotter f 30/5 1784 i Junsele sn (Y) län och med styvfadern Alexander Alexandrovitj Gerasimov f 1782 i Kazan Ryssland i Junsele församling. Hon blev 1827 genom länsstyrelsen i Härnösands försorg sänd till Norra Correktionsanstalten i Stockholm pga vanart (styvfadern dömd till tings efter att ha beskyllts för att ha lägrat sin styvdotter men blev frikänd) och försvarslöshet.

Hon intogs på Correktionsinrättningen den 22 okt.

1827 och frigavs den 5 juni 1828 då hon lämnades i tjänst hos 1:e Postkontrollören i Stockholm Per Larsson Agelin f 1775 i Ask sn Malmöhus län. Denne Agelin hade en tid en lägenhet i hus nr 19 ( nuv.Köpmangatan 13) i Gamla stan men var sedan 1818 mantalskriven i Kärnbo sn i Södermanland??!

Genom tjänstebyte med postinspektor Whahrenberg Dalarö? blir han postmästare(på Dalarö eller i Stockholm eller var???!)

Agelin dör i nässelfeber på Qwattinge Herrgård i Kärnbo sn den 6/5 1832 Förstår inte Agelins bostads -och arbetsgörållanden. Hursomhelst i och med tjänsten hos Agelin förvinner Stina Brita SPÅRLÖST för mig.

Hon kan ju ha tagit annan plats i staden eller flyttat till annan ort. Någon som stött på henne någonstans? Eventuellt har hon också placerats någon annastans av Länstyrelse eller myndighet i Sthlm. Hon kan ju även dragit sig Norrut igen.

MVH

Hans Sjöqvist

Danderyd




--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Tack Anita.


Jag ska ila till biblioteket i morgon, för att låna boken.


Helene

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Alexander Ersson Garizimonoff


Hej Anita

Tack för tipset

Helene

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Helene!

Har du sett detta inlägg i Anbytarforum?

Mvh Anita



Av Hans Sjöqvist – onsdag den 27 nov 2002 kl. 18.33: [Ändra]



En ung piga Stina Brita Ersdotter f i Lidens sn (Y)län 9/10 1808. Växte upp med sin mor Christina Persdotter f 30/5 1784 i Junsele sn (Y) län och med styvfadern Alexander Alexandrovitj Gerasimov f 1782 i Kazan Ryssland i Junsele församling. Hon blev 1827 genom länsstyrelsen i Härnösands försorg sänd till Norra Correktionsanstalten i Stockholm pga vanart (styvfadern dömd till tings efter att ha beskyllts för att ha lägrat sin styvdotter men blev frikänd) och försvarslöshet.

Hon intogs på Correktionsinrättningen den 22 okt.

1827 och frigavs den 5 juni 1828 då hon lämnades i tjänst hos 1:e Postkontrollören i Stockholm Per Larsson Agelin f 1775 i Ask sn Malmöhus län. Denne Agelin hade en tid en lägenhet i hus nr 19 ( nuv.Köpmangatan 13) i Gamla stan men var sedan 1818 mantalskriven i Kärnbo sn i Södermanland??!

Genom tjänstebyte med postinspektor Whahrenberg Dalarö? blir han postmästare(på Dalarö eller i Stockholm eller var???!)

Agelin dör i nässelfeber på Qwattinge Herrgård i Kärnbo sn den 6/5 1832 Förstår inte Agelins bostads -och arbetsgörållanden. Hursomhelst i och med tjänsten hos Agelin förvinner Stina Brita SPÅRLÖST för mig.

Hon kan ju ha tagit annan plats i staden eller flyttat till annan ort. Någon som stött på henne någonstans? Eventuellt har hon också placerats någon annastans av Länstyrelse eller myndighet i Sthlm. Hon kan ju även dragit sig Norrut igen.

MVH

Hans Sjöqvist

Danderyd




--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Tack Anita.


Jag ska ila till biblioteket i morgon, för att låna boken.


Helene

Re: Re: Alexander Ersson Garizimonoff


Hej!



Såg att den gode Göran (Stemmark) fått en sak om bakfoten. En liten rättelse här. Jag har inte varit på plats i Ryssland och forskat om den s.k. !Gamryssen". Däremot tog jag 1993 kontakt med en Amerikansk-Rysk släktforskninngs-

organisationoch hade kontakt med en rysk forskare. Organisationen blev efter en tid enbart rysk och kanske lite oseriös?? Först fick jag ett brev från Central State Archives of the Republic of Tartarstan och i deras födelseböcker mellan 1780-86 fanns ingen information om familjen Gerasimov. den 30 augusti 1995 fick jag ett brev fråm RAGAS Russian-American Genealogical Archival Service, Valdimir Shoshnikov.

Han skrev bl.a. "it was said that the Central State Archives og the Tartarstan Republic in the town of Kazan reported on 13.04.1994 that they did not find informations about Alexander A. Gerasimov´s family in the record groups of the Kazan State Treasury, the Kazan City Counsil and the Kazan Merchant Head, as well as in the rigistry books of births foir the years 1780-86

At the same time I sent you a letter ( jag har inte erhållit något sådant brev) saying that an archivist (a former AROS member) found some records for the Gerasimov family in the former Party Archives in Kazan (now this Archive seems to be called the Public Archives.) It was a surprise that some Orthodox church registry books were not in the State Archives but in the custody of the Communist Party Comittee

Archive. However the information found did not show anything new and only confirmed your knowledge."

Därefter bad jag honom ta kontakt med forskaren som upptäckt detta men jag väntar på svar ännu.......... Ryssland är ett svårt fält att forska på såtillvida man inte är förmögen.



För den som har råd kan jag ge ett forskartips gällande Riksarkivet i Helsingfors. Där förvarar ryska militärhand-

lingar (från kriget 1808-09)uppskattningsvis 20-30 skilda akter som eventuellt kan inehålla upplysningar om ryska militära rullor från detta krig där Alexander enligt egen uppgift deltog som Jägare vid det 26:e Ryska Kejserliga Jägarregementet. (Från protokoll ur Sollefteå Tingslags Dombok (AI:a 3 1825

Mvh

Hans Sjöqvist

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Hej!


"Gamm-Ryssen" som han kallades, kom till Junsele under det finsk-ryska kriget 1808-1809. Han rymde tillsammans med en annan Ryss,Nikita, vilken sedan blev båtsman i Ed socken. Alexander hamnade i Junsele där han blev fördubblings-/reservbåtsman. Socknarna i Ångermanland skulle som indelta soldater hålla s.k båtsmän, dvs de soldater som skulle bemanna örlogsfartyg. Junsele hade tre sådana s.k. båtsmansrotar där båtsmännen under denna tid gick under namnen 114 Grön, 115 Trygg och 116 Kompass. Vid orostider kände man sig vid vissa perioder nödgad att tillsätta några extra båtsmän, och en sådan var Alexander.


Om hans bakgrund är svårt att säga något exakt, men det finns en ättling till honom i Danderyd, Hans Sjöqvist, som i många år kartlagt det mesta om ryssen. Han har tom med besökt Ryssland i sina sökningar efter honom, och han har en del om bakgrunden samt i övrigt en hel del om hans liv. Jag ger dig Hans Sjöqvist email här nedan så att du kan kontakta honom.


Göran Stenmark




hans.sjoeqvist@telia.com

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Jag har lite funderingar om Alexander Garizimonoff eller Gerazimoff. Han kallas lite olika på olika ställen.


Han föddes 1782 el 1788 i Ryssland gifte sig 1814 med Kristina Persdotter. Han var inhyses i Krånge Junsele, allt enligt Agneta Olofssons bok Junsele bönder.


1. Var i Ryssland kom han ifrån?


2. Varför hamnade han i Junsele?


3. Var kom Ersson ifrån?


Kan någon hjälpa mig att reda ut dessa frågor är jag tacksam.


Helene